woensdag 17 februari 2016

Gebakken havermout

Ik ben een moeder van 2 jongens, intussen al bijna 8 en 10. Wat begon als een blog van een moeder die wat tips wou geven om kleine kinderen groenten en linzen te leren eten, gaat nu over in een blog van een moeder die af en toe al eens wat meer 'lui' kan zijn (leve de zelfstandigheid van de pre-puberalen!) en niet meer noodgedwongen elke dag om 6u het bed uit moet om luiers te verversen. Ja, dat is dus echt maar een fase -- gelukkig! :-)

Maar kijk, opstaan is soms nog een uitdaging voor me en heel soms schiet het ontbijt er dan bij in. Niet gezond, ik weet het. Maar ik ga in extremis liever zelf met een lege maag de deur uit dan dat ik mijn kinderen met een lege brooddoos naar school stuur.

Goed, waar ik naartoe wil: er is daar een oplossing voor, namelijk je ontbijt op voorhand bakken.
Zowat iedereen is aan de havermout dezer dagen, lijkt het wel (als ik zie hoe groot het aanbod van havermout en verwante producten of bewerkingen is geworden in de supermarkten, lijkt dat niet alleen zo, maar zo ik het stellen als een feit)
Het wonderlijke aan die havermout is dat je er alle kanten mee uit kan. In een papje 's morgens vroeg met wat amandelmelk ... heerlijk. Maar dan moet je wel tijd en zin hebben om het te maken en te laten afkoelen zodat je je tong niet brand. Je kan het ook moeilijker meenemen in de auto of de trein als je tegen de tijd aan het vechten bent in de ochtendrush.
Maar dat kan je met deze muffins wel. Aha!
Het is gewoon je bekende ontbijt, alleen op voorhand al gebakken. Veel handiger kan het leven niet worden. Het is ook een prima gezond tussendoortje.... en ook grote en kleine kinderen zijn er dol op.

De basis is
3/4 cup havermout
1/4 cup gemalen havermout (tot poeder malen in de koffiemolen)
en 5/4 cup plantaardige melk.

daarbij voeg je

1) 2 eetlepels rozijnen, wat amandelschilfers, fijngehakte noten, een appel in kleine stukjes en wat kaneel
of
2) een banaan in kleine stukjes, fijngehakte noten, wat cacaopoeder en chocoladedruppels
of
3) peer in stukjes, fijngemalen kardemom en amandelen in stukken
of
4) kokosrasp en stukjes ananas (combineer met kokos-rijst melk als plantaardige melk)
of
..... de mogelijkheden zijn eindeloos!
Doe alle ingrediƫnten samen in een kom, roer goed door en verdeel het papje over 6 gaten in je muffinbakblik. (verdubbel alles voor 12 stuks als je een groter gezin hebt)
Bak 30min op 180 graden in de heteluchtoven.

Je kan dit warm of koud eten.
Wil je het geheel een beetje luchtiger maken? Voeg dan in het deeg wat bakpoeder toe, of een beetje niet natriumbicarbonaat en een halve theelepel appelazijn. Maar dat moet niet... het lukt ook prima zo.
Als je de muffins in het bakblik laat afkoelen, komen ze vanzelf los, je hebt in principe geen cupcake papiertjes nodig.

Mijn ontbijt voor morgen staat al klaar  ;-)






8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Super, laat maar weten of je het even super vindt als ik :-)

      Verwijderen
  2. Wat verschrikkelijk leuk om weer een blogje van je te zien!
    Inmiddels 8 en 10 wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inmiddels eet ik ook vegetarisch.
    Des te meer reden om je te gaan volgen.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waw, Leuk Franca! Ik vind het ook leuk om meteen weer een reacte te krijgen van een "oude (on)bekende":-)

      Verwijderen
  4. Ik heb wel nog wat update-werk precies, die foto is al niet meer zo recent ;-)

    BeantwoordenVerwijderen